"Een coach helpt, inspireert en motiveert."

Victoryblog #4 – Melissa

0

Melissa van 31 jaar meldt zich bij de coach met vermoeidheidsklachten en somberheid. De afgelopen drie jaar voelt ze zich zeer vermoeid en sinds afgelopen 1,5 jaar onderneemt ze bijna niets meer. Ze slaapt meestal twaalf uur per dag. Daarnaast voelt ze zich al vier jaar erg somber. Voorheen was Melissa iemand die regelmatige sportte en veel vrijwilligerswerk deed, maar de laatste twee jaar doet ze beiden niet meer.

Het knelpunt

Melissa heeft vooral last van de vermoeidheid. Ze voelt zich zo moe dat ze tot niets in staat is. Koken voor haar man en zoontje is de enige huishoudelijke taak die ze nog uitvoert op een dag. Ze schaamt zich voor haar klachten en kan maar niet bedenken waar ze vandaan komen. Ze heeft zich door diverse artsen laten onderzoeken, maar er kan geen medische verklaring gevonden worden voor de vermoeidheidsklachten.

Coachingstraject

In het eerste gesprek blijkt al gauw dat twee dierbaren van Melissa in de afgelopen vijf jaar zijn overleden. Ze geeft aan dat ze het hier liever niet over wil hebben. Ze wordt niet graag emotioneel, omdat ze zich schaamt. Het werd hiermee duidelijk dat het rouwproces een rol speelt in de somberheidsklachten. Het is voor haar erg lastig om hierover te praten, waardoor ze het verdriet lang opgekropt leek te hebben. Zelf heeft ze nooit een link gelegd tussen deze overlijdensgevallen en haar klachten. Ze reageert dan ook enigszins verbaasd wanneer ik aangeef dat het belangrijk is om hierover te spreken.

Aan de slag met het huiswerk

Na het eerste gesprek krijgt Melissa een huiswerkopdracht mee van de coach. Er wordt haar gevraagd om dagelijks haar gedachten en gevoelens omtrent het overlijden van haar dierbaren op te schrijven. Ondanks dat ze dit heel moeilijk vindt, gaat ze akkoord. Bovendien spreken we af dat ze dagelijks 20 minuten gaat wandelen. Melissa vraagt zich af waarom ze zou gaan wandelen, als ze al zo vermoeid is? De coach legt uit hoe vermoeidheid, passiviteit en somberheid met elkaar samenhangen: door een sombere stemming kun je minder zin hebben om iets te ondernemen, je doet liever niets. Wanneer je weinig onderneemt op een dag, kun je je meer somberder en schuldiger gaan voelen hierover, waardoor je stemming verder verslechterd. Daarbij neemt je lichamelijke conditie af, waardoor je nog sneller vermoeid raakt en nog minder zin hebt om iets te gaan doen.

Melissa is na het eerste gesprek erg gemotiveerd en gaat serieus met haar huiswerk aan de slag. Na twee weken merkt ze al dat het haar goed doet om te schrijven en praten over haar verdriet. Daarnaast is ze trots op het feit dat ze elke dag even naar buiten is gegaan om te wandelen. Wel voelt ze zich nog erg moe. In haar schrijfwerk wordt duidelijk dat ze vaak negatief over zichzelf denkt en onzeker is. Deze onzekerheid en het lage zelfbeeld spelen een rol in haar sombere gevoelens. Met behulp van cognitieve gedragstherapie worden deze negatieve gedachten verder in kaart gebracht, zodat Melissa zich zal beseffen dat haar manier van (negatief) denken invloed heeft op haar gevoel. Weer krijgt Melissa een huiswerkopdracht mee naar huis. Haar wordt gevraagd om haar negatieve gedachten op te schrijven en daarna kritische vragen hierover te stellen, zoals: “kloppen deze gedachten wel? Hoeveel bewijs heb je hiervoor? Zijn deze gedachten wel reëel?”.

De impact van beweging

Door deze cognitieve gedragstherapie (CGT) leert ze om haar negatieve gedachten onderuit te halen. Omdat Melissa intensief bezig is met deze schema’s krijgt ze na drie sessies steeds meer vertrouwen in het effect hiervan. Hiernaast wandelt ze inmiddels dertig minuten per dag en heeft hier plezier in.

Het coachingstraject gaat voort en na zes afspraken verdeeld over twaalf weken geeft Melissa aan zich energieker en positiever te voelen. Ze heeft al veel inzicht verworven in haar gedachten en hoe ze hiermee invloed kan uitoefenen op haar stemming. We spreken af dat ze twee keer per week naar de sportschool gaat. Het is belangrijk om hooguit een uur te sporten in een rustig tempo. Wanneer ze zichzelf gaat overbelasten zal ze vermoeid en zelfs uitgeput raken, wat leidt tot teleurstellingen in zichzelf. De CGT houdt ze goed vol en ze wordt steeds beter in het veranderen van haar irreële negatieve gedachten.

Zes weken later voelt Melissa zich een stuk beter en heeft ze meer energie. Ze is inmiddels weer gestart met vrijwilligerswerk en voelt zich hierdoor “meer participerend in de maatschappij”. We spreken af dat ze blijft oefenen met de schema’s van CGT om haar zelfvertrouwen te verbeteren. Ook beseft ze nu dat het belangrijk is om te blijven bewegen. Melissa heeft weer vertrouwen in de toekomst.

Conclusie

In dit coachingstraject is duidelijk te zien dat je zelf niet altijd inzicht hebt in wie of wat je klachten veroorzaakt of in stand houdt. Ook is te zien dat er meestal meerdere factoren spelen die samen zorgen voor het ontstaan van klachten. Het is zelden zo dat slechts één gebeurtenis leidt tot klachten. Het is daarnaast vaak moeilijk voor mensen om te zien hoe passiviteit juist leidt tot meer somberheid. Het is namelijk moeilijk in tijden van somberheid TEGEN je gevoel in te gaan en juist te gaan bewegen, sporten of iets te ondernemen. Je gevoel zegt dat je rustig aan moet doen, niet te veel moet en eigenlijk helemaal niks wil doen. Deze casus is een goed voorbeeld dat het dan JUIST belangrijk is om tegen dit gevoel in te gaan en wel te gaan bewegen. Op de langere termijn zal deze activering het gewenste effect hebben.

Share.

About Author

Comments are closed.