"Een coach helpt, inspireert en motiveert."

Gedachten zijn geen feiten

0

Je gedachten kunnen een sterke invloed hebben op hoe je je voelt en op wat je doet. Vaak komen die gedachten plotseling en geheel automatisch op. Ze zijn er gewoon. Jezelf trainen om je gedachten in een ander perspectief te zien, kan helpen om te merken dat er andere manieren zijn om met bepaalde situaties om te gaan.

Gedachten zijn geen feiten

Het belangrijkste is dat je je goed beseft dat gedachten alleen maar in ons hoofd zitten (en niet in de werkelijkheid) en dat gedachten geen feiten zijn. Ze kunnen vervelend zijn, maar ze bijten niet, ze stinken niet en je kunt ze niet eten; ze zitten alleen maar in je hoofd.

Negatieve gedachten

Negatieve gedachten zoals: “het heeft geen zin om dit te doen” of “waarom zou ik me druk maken” of “het werkt toch niet” zijn vaak een teken dat je niet lekker in je vel zitten. Ze zorgen er ook voor datje blijft piekeren en ze voorkomen dat je actie gaat ondernemen om uit je dip te komen.

Je zou je negatieve gedachten ook op de volgende manieren kunnen behandelen:

Beschouw je gedachte als een gebeurtenis in je hoofd, in plaats van een als een feit. Zie je zelf alsof je aan het fantaseren bent in plaats van alle gedachten in je hoofd voor waar aan te nemen. We zijn vooral goed om rampgedachten te denken, alleen komen deze rampen eigenlijk nooit uit. Als je tegen iets opziet, blijkt het achteraf altijd weer mee te vallen, toch? Dit is al een goede reden om je gedachten in hoofd niet zo verdomd serieus te nemen.

Schrijf gedachtes op!

Schrijf je gedachten op. Ze zijn dan op de eerste plaats uit je hoofd. Daarnaast kan het opschrijven ook helpen om na te denken of je gedachten eigenlijk wel kloppen. Vraag je of de gedachten overeen komen met de feiten van de situatie? Zou ik er anders over gedachten hebben op een ander tijdstip en in een andere stemming? Zijn er ook andere manieren om tegen de situatie aan te kijken dan de manier die ik in mijn hoofd heb?

Kortom, je negatieve gedachten in twijfel trekken maakt ze minder veel waar en minder sterk. Dit helpt al om uit je negatieve stemming te komen en maakt het veel makkelijker om actief te worden en positieve prikkels op te zoeken.

Share.

About Author

Comments are closed.