"Een coach helpt, inspireert en motiveert."

Eet een kiwi!

0

In het stuk “Gezond eten” lees je het een en ander over hoe je je stemming kunt beïnvloeden door middel van het eten van bepaalde voeding. Er wordt een reeks aan voedingsmiddelen opgesomd en hoe deze een effect hebben op neurotransmitters in onze hersenen, welke weer betrokken zijn bij onze gevoelens.

Goede voedingsmiddelen

Het zou kunnen dat je wat overdonderd wordt door de, in dat stuk, opgesomde verantwoorde voedingsmiddelen. Het zou kunnen dat je je afvraagt waar je in godsnaam moet beginnen. Het lijkt er bijna op dat je voor jezelf een heel voedingsschema moet gaan opstellen, wat weer als onbegonnen werk kan gaan aanvoelen.

Hoe kun je nu een simpele, maar effectieve start maken? Hier volgt een klein overzichtje van wat je in ieder geval al dagelijks of wekelijks kunt gaan toepassen. Het wordt geen hele lijst, het blijft behapbaar.

  • Eet 1 of 2 keer in de week broccoli. In deze groente zit het mineraal chroom welke helpt bij het verteren van voedsel, maar ook zorgt het voor een verhoging van serotonine (feel good hormoon), noradrenaline (zorgt voor een opgewekt en alert gevoel) en melatonine. Chroom kun je overigens ook halen uit aardappelen en druivensap.
  • Haal geregeld spinazie in huis. In spinazie zit het mineraal magnesium.
    Magnesium speelt ook een rol in de ontwikkeling van serotonine. En we weten dat een gebrek aan serotonine een rol speelt in klachten als somberheid, angst, vermoeidheid en slapeloosheid. Amandelen en edamame bevatten ook veel magnesium, dus dit zijn ook aanraders.
  • Eet twee keer per dag een stuk fruit. Vergeet hierbij zeker de kiwi niet! Ze helpen
    je weerstand op te krikken en maken je vitaler. Ze zijn namelijk rijk aan vitamine C. Groene kiwi’s bevatten meer vitamine C als een sinaasappel of zelfs 3 citroenen, en SunGold kiwi’s bevatten 3 keer zoveel vitamine C als sinaasappels.
  • Van kikkererwten wordt ook wel gezegd dat het stemmingsverbeteraars zijn. Ze bevatten vitamine B6 welke ook bijdraagt aan de aanmaak van serotonine en noradrenaline. Naast kikkererwten kun je ook je vitamine B6 halen uit kipfilet.
  • Om stemmingsklachten tegen te gaan heb je ook de nodige vitamine D nodig. Ook wel de Zonnevitamine genaamd. De makkelijkste manier om aan deze vitamine te komen is om regelmatig enkele minuten buiten in de zon te zijn. Daarnaast kun je het uit zalm, melk en eigeel halen.
  • Als laatste is het mineraal zink belangrijk. Uit onderzoeken is gebleken dat het mineraal zink de symptomen van een depressie kan verminderen. En in cashews zit het mineraal zink! Uiteraard is het dan wel het verstandigst om de ongebrande en ongezouten versie te pakken. Dus, pak eens een handjevol cashewnoten!
  • Daarbij blijft het van groot belang om voldoende (1-5 tot 2 liter) vocht binnen te krijgen. Let er hierbij op dat je niet teveel frisdrank pakt. Ook niet teveel light producten! Hierin zit vaak het stofje aspartaam verwerkt welke juist weer de productie van serotonine verminderd en de concentratie dopamine verlaagd.

Kortom, voeding blijkt erg belangrijk te zijn wanneer je niet zo lekker in je vel zit. Dit heb je zelf in de hand. Let dus er dus goed op dat je gezond eet. Hierdoor zullen klachten op lange termijn zeker verminderen.

Share.

About Author

Comments are closed.