"Een coach helpt, inspireert en motiveert."

Behandeling van stress

0

Op internet vindt je de meest uiteenlopende snelle oplossingen en tips om “van je stress af te komen”. Soms zijn dit lange lijsten met “korte handige tips” of ervaringsverhalen met één goed idee waardoor als je stress zou verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ook kun je door middel van allerlei vormen van neurobiologische stimulatie en feedback zogenaamd makkelijk voor altijd zonder stress leven…

Het internet is vrij toegankelijk voor iedereen en dus kan iedereen een goed, maar ook een slecht of waardeloos idee als waarheid, zwart op wit aan je voorschotelen. De wijze waarop we daar nu over praten verraadt al wij daar anders over denken. De vuistregel dat snelle en makkelijke oplossingen meestal niet lang werken klopt ook vaak! Je hebt je aangemeld voor deze training omdat je al langere tijd kampt met stressklachten, je voelt je al langere tijd niet zo goed of je hebt last van oplopende spanning, moeite om overzicht te houden, etc. Deze klachten zijn niet in 1 dag ontstaan en zijn dus ook niet heel makkelijk en snel op te lossen! Anders zou je dit zelf allang hebben gedaan… Laat je dus niet verleiden door een kant-en-klare snelle (en vaak dure!!) aanpak!

Zoals je nu door hebt of door begint te krijgen spelen er verschillende mechanismen een rol die jouw spanning en stress kunnen laten oplopen. Er is gesproken over verschillende biologische én psychologische mechanismen die ook nog eens op verschillende gebieden (werk, thuis, relatie, gezin, persoonlijk) een rol spelen. Een logische conclusie is daarom dat een duurzame oplossing voor jouw manier van omgaan met stress een intensieve, multidimensionale benadering vraagt. De volgende casus kan je helpen om dit beter te zien.

Een man meldt zich bij de huisarts met flinke lage rugklachten met uitstraling in zijn linker been. Deze huisarts kan aan verschillende oorzaken en behandelingen denken. Een gangbare route zou deze kunnen zijn: de man geeft aan waar hij pijn heeft. De huisarts vermoedt een zenuwbeklemming en maakt een verwijzing voor de specialist in het ziekenhuis. Er worden foto’s of een scan gemaakt waarop slijtage te zien is. Hierop wordt besloten dat de man wordt geopereerd. Operatie is geslaagd en meneer voelt al snel verlichting van pijn en heeft geen uitstraling meer in zijn been.

Case closed. Toch?

Wat nu als later blijkt dat meneer weer rugklachten krijgt… Op een net iets andere plaats in zijn rug. Als we nu niet alleen naar de rug van deze man gaan kijken maar naar zijn gehele situatie zien we mogelijk hele andere dingen: meneer heeft al lang last van overgewicht. Dit overgewicht komt onder andere doordat meneer moeilijk maat kan houden met eten, we zouden dit een eetprobleem kunnen noemen. Daarnaast beweegt meneer (te) weinig omdat hij zich schaamt voor zijn gewicht wanneer hij naar een sportschool zou gaan of buiten zou gaan hardlopen. Meneer ervaart veel onzekerheid over zijn uiterlijk. Deze onzekerheid belemmert hem om te gaan solliciteren naar baan die eigenlijk leuker vindt en waarbij hij minder hoeft te zitten, hetgeen zijn rug zou ontlasten. Tenslotte heeft meneer veel moeite met het feit dat hij geen relatie meer heeft maar vermijdt hij sociale contact veelal vanwege zijn onzekerheid. Daarbij is lang staan in bijvoorbeeld een kroeg moeilijk voor hem vanwege zijn rugklachten.

Deze casus zou nog veel verder uitgebouwd kunnen worden met factoren die een rol spelen in het ontstaan en instandhouding van de rugklachten deze meneer. Wanneer we jouw stress en spanning als klachten bestempelen is het noodzakelijk om over de gehele linie te bekijken hoe deze klachten zich verhouden tot jouw omgeving, werk, thuissituatie, verleden en heden. Zoals eerder besproken wordt stress zelden alléén door werk of één andere factor veroorzaakt of in standgehouden. Veel mensen zijn wel geneigd om 1 factor of 1 schuldige aan te wijzen als het gaat om stress, somberheid of overspannenheid. Wanneer je bijvoorbeeld een moeilijke werkgever hebt die je het bloed onder de nagels vandaan haalt zou je hem of haar als DE schuldige aan kunnen wijzen. Want deze persoon vraagt te veel van je, drijft je tot het uiterste, houdt geen rekening met je, is egocentrisch, etc. MAAR wat zegt het over jou dat JIJ je hier zo door laat opwinden? Doe je dat bij andere mensen ook? Deed dit in het verleden ook? Heb je altijd moeite om je grens hierin aan te geven? Uit je wel jouw gevoelens tegenover deze werkgever? Hoe zijn jou technieken en tactieken om hiermee om te gaan? Wat is de rol van jouw collega’s hierin? Hoe praat je hierover met je partner? Wat heb je al geprobeerd om hierin anders te doen en wat was het resultaat?

Andersom leg je wellicht de lat voor jezelf veel te hoog en verwijt je het jezelf ALTIJD als eerste wanneer er iets niet goed gaat. Is het wel reëel? Neem jij eigenlijk meer verantwoordelijkheid dan afgesproken is? Wat is hierin de rol van jouw collega’s? En zegt het misschien meer iets over de persoon waarmee je werkt? Voel je je schuldig over dingen waar jij niks aan kunt doen? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Jouw registraties en de wijze waarop je nu over jouw situatie gaat nadenken moeten jou langzaamaan een steeds een completer plaatje gaan geven. Als het goed is vallen de puzzelstukjes steeds meer op hun plek. Je komt op deze manier tot de kern van waar jouw stress door veroorzaakt wordt en hoe die in standgehouden wordt. Kun je al patronen herkennen?

Naast deze meer psychologische en inzicht gevende kant van de behandeling van stress ben je al vanaf het begin bezig om te bewegen! En dat hou je natuurlijk ook wel vol, he? Hierdoor verbetert je biologie: de regulatie van stresshormonen, je fysieke gezondheid, je energieniveau en je kwaliteit van slapen. Daarnaast zorgt je structurele ontspanning voor momenten van ontlading en ook van plezier. Zo werk jij zelf dus op verschillende niveaus (lichamelijke en geestelijk) en op verschillende gebieden tegelijk aan de vermindering van jouw stress en spanning en het verhogen van je geluk en je plezier in je leven. Dit is de enige manier om tot duurzame, structurele en blijvende verbetering te komen. Alleen als je meer oogt krijgt voor ALLE aspecten van jouw stress kun je komen tot de verandering die voor jou nodig is.

Share.

About Author

Comments are closed.