"Een coach helpt, inspireert en motiveert."

Acceptatie en Perfectionisme

0

“Leren accepteren”. Deze zin kom je overal tegen. Op je werk, maar ook privé wordt er regelmatig mee geschermd. Wat wat is accepteren eigenlijk? En waarom zegt men dat het belangrijk is om te kunnen accepteren?

Berusten en accepteren

Allereerst moeten we duidelijkheid scheppen over het begrip accepteren. Door veel mensen wordt aan accepteren dezelfde betekenis verleend als aan berusten of je erbij neer leggen. Dit klopt niet! Accepteren is NIET hetzelfde als berusten. Accepteren is namelijk een actief iets: je creëert ruimte door gedachten en gevoelens die je hebt over een bepaald thema of probleem, er te laten zijn. Bijvoorbeeld een pijnlijke opmerking van je leidinggevende of door iemand uit je vriendenkring: “Jij komt altijd met ongevraagde kritiek en bent hierbij nooit opbouwend, je bent geen meerwaarde hier!” Je kunt deze opmerking aanhoren, je boosheid, verdriet, onvrede, frustratie en irritatie hierover voelen. Door de gevoelens en gedachten hierover allemaal rustig te zien bij jezelf en er rustig over na te denken, accepteer je dat ze er zijn. Nadat je deze gevoelens en gedachten goed op een rijtje hebt kun je kiezen hoe je gaat reageren en óf je gaat reageren.

Berusten zou kunnen betekenen dat je je neerlegt bij wat er tegen je gezegd wordt, het passief over je heen laat komen en verder geen actie meer te ondernemen. In het geval van berusten laat je je direct leiden door je gevoelens en doe je helemaal niets meer. Terwijl acceptatie je de rust en ruimte geeft om op een goede manier met de situatie om te gaan. Dus een situatie met bijbehorende gevoelens en gedachten accepteren wil niet zeggen dat je berust hierin!

Waarom accepteren?

Wij mensen kunnen over het algemeen moeilijk tegen falen, tegenvallers en obstakels op onze weg. Zeker als we mooie doelen hebben gesteld die dan door allerlei moeilijkheden worden gedwarsboomd of vertraagd. Doordat we “geen tegenslag of verlies accepteren” houden we ons daarom vaak de illusie voor dat we alle factoren voor ons geluk in de hand hebben… Sterker nog: wanneer we onze doelen niet behalen door externe factoren geven we onszelf hier vaak de schuld van!

HIER ligt een grote valkuil van veel mensen: Je wordt blind voor het feit dat je NOOIT alles om je heen kunt controleren zodat datgene, wat jij wilt, ook daadwerkelijk gebeurt. Je weigert te accepteren dat er heel veel dingen, mensen, situaties en zaken zijn, die je NIET kunt controleren. Deze moeite met acceptatie vormt een grote bron van spanning en stress. Denk even één minuut na over de dingen in jouw leven die jij moeilijk of niet kunt accepteren. Zijn jouw verwachtingen hierin reëel of juist totaal irreëel? Welke gedachten en gevoelens zorgen bij jouzelf voor frustraties? Probeer ook jij hier zaken te controleren die je helemaal niet in de hand KUNT hebben?

Denk hierbij een het voorbeeld van een manager die als opdracht heeft een reorganisatie in goede banen te leiden. Er is een goed plan, genoeg geld en er is vertrouwen vanuit de directie en vanuit de werknemers. Maar helaas valt de markt in elkaar, gaat het aantal ziekmeldingen omhoog door een virus en staat hij zelf onder grote spanning doordat zijn relatie onder druk is komen te staan. Wanneer deze manager zichzelf wijsmaakt dat alleen hijzelf verantwoordelijk is voor de dreigende mislukking van deze reorganisatie dan komt hij in de problemen. En nu lijkt dit voorbeeld eenvoudig en duidelijk maar kijk eens kritisch naar jezelf!

Hoe vaak accepteer jij niet dat er dingen gebeuren waar jij niets aan kunt doen? En ga jij je hierdoor OVERverantwoordelijk voelen? Natuurlijk wil je je 100% inzetten voor de doelen die je stelt. En natuurlijk wil je tegenslagen overwinnen, verliezen te boven komen, enzovoorts. Hier is ook niets mis mee. MAAR kijk bij deze tegenvallers en moeilijkheden dan steeds goed naar jouw gedachten en gevoelens hierover, want energie steken in zaken die jij NIET kunt beïnvloeden is niet functioneel, vermoeiend en totaal niet efficiënt. Sterker nog dit leidt alleen maar tot meer stress en frustraties. Er is een bekend gedicht wat vroeger in de vorm van een gebed werd gebruikt door mensen binnen de AA (Anonieme Alcoholisten). Dit vers laat in een notendop zien waar het probleem maar ook de oplossing van acceptatie zit:

 “Geef me de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,

de moed om te veranderen wat ik kán veranderen

en de wijsheid om het verschil tussen die twee te zien…”

Het perfecte leven

Perfectionisten zijn graag geziene collega’s en vaak ook graag geziene partners. Want perfectionisten nemen alleen genoegen met het beste van zichzelf en werken hier dan ook heel hard aan! In feite is het perfectionisme het niet accepteren van alles wat er niet heeeelemaal goed is. De valkuil is natuurlijk dat de gemiddelde perfectionist ook erg gevoelig is voor overspannenheid en burn-out. Want als ALLEEN het beste goed genoeg is ben je eigenlijk nooit tevreden. Hierdoor zul je harder aan de slag gaan. Maar daarmee put je jezelf ook uit. Daarnaast is de moeilijkheid hiervan dat de hoogte van de lat ook altijd door een perfectionist ZELF bepaald wordt… Dit is een meer destructieve cirkel dan je denkt. Want als je nooit tevreden bent kan niemand jou geruststellen door te zeggen dat het goed genoeg is. Je gaat dus alleen maar meer en meer vragen van jezelf en als je dan goed kijkt naar wat je drijft dan is dat….ANGST! Dit is al eerder aangehaald, maar het verdient hier nogmaals de aandacht.

Perfectionisme zou je ook de angst om te falen kunnen noemen. Ga eens kijken welke gedachten en gevoelens jij hebt als je iets HEEL goed wil doen. Stop hierbij niet bij de eerste gedachte als “Ik doe het gewoon graag goed”. Als je verder kijkt zal je gedachten vinden als “Als het niet goed is, vindt hij/zij me niet goed” “ik ben zwak of een loser als ik faal hiervoor” “als ik kritiek krijg verlies ik misschien mijn baan”. Onder perfectionisme zit bijna altijd angst. Je moet dus goed weten waar JIJ bang voor bent als je perfectionistisch bent. Pas als je precies weet waar je bang voor bent kunt je gaan kijken of deze angsten wel reëel zijn. Je zult dan zien dat je catastrofale gedachten kunt hebben over de toekomst of over jezelf. Hier schuilt veel meer achter dan je denkt!

De angst voor afwijzing, verlies, isolement en teleurstelling schuilt hier heel vaak onder! Ga op onderzoek uit en voorkom zo dat je je eindeloos energie verspilt, gedreven door de angst om te falen…maar zorg dat je gezonde verstand weer de overhand krijgt in plaats van angst.

Conclusie

Accepteer dat je bepaalde zaken, mensen of gebeurtenissen nu eenmaal niet onder controle hebt. Accepteer je frustraties, je gedachten en gevoelens hierom en laat die er even zijn. En weet dat dit totaal iets anders is dan je erbij neerleggen!

Laat je niet leiden door angsten (in de vorm van perfectionisme) maar door je gezonde verstand. Maak je niet oververantwoordelijk en laat je niet leiden door je faalangst. Je gezonde verstand moet bepalen wat je uiteindelijk gaat doen en je angst.

Share.

About Author

Comments are closed.